За връзка с нас
Пловдив, България,
info@digitalmarketing.bg
Търсите бизнес партньор?
info@digitalmarketing.bg
Тел: +359 988 98 2222
Назад

Какво е дигитален маркетинг и защо е нужен на всеки бизнес

.

Съдържание

“Игнорирането на дигиталния маркетинг е все едно да отвориш бизнес и да не кажеш на никого“ – Джейсън Матю.

 

Какво е дигитален маркетинг

Дигитален маркетинг е популяризиране на марките с цел свързване с потенциални клиенти и продажба на продукти и услуги. Използват се различни канали, които включват електронна поща, социални мрежи, мобилни приложения, уеб-базирана реклама, текстови и мултимедийни съобщения.

Потребителите все по-често разчитат на дигитални средства за проучване на продукти. Статистики на Think with Google показват, че 48% от потребителите пишат своите запитвания в търсачките, 33% търсят конкретни фирмени уеб сайтове, а 26% от търсенията са направени през мобилни приложения.

Чрез прилагане на различни дигитални маркетингови стратегии, маркетолозите могат да съберат ценни наблюдения върху поведението на целевата аудитория, като същевременно използват нови методи за ангажиране на клиентите. Според доклад на Invesp компаниите, които използват дигитален маркетинг като стратегия за ангажиране на клиентите, запазват средно 89% от клиентите си в сравнение с компаниите със слаби омниканални програми, които имат процент на задържане от едва 33%.

Видове дигитален маркетинг

 

SEO оптимизация

Терминът “оптимизация за търсачки” (SEO) е процес на оптимизиране на уеб сайт за търсачките. Чрез оптимизацията се цели класирането на по-предни позиции на даден уебсайт или част от съдържанието му в Google и в останалите търсачки.

Основната разлика между SEO и платената реклама е, че SEO включва “органично” класиране на определени ключови думи. Не се използва платена реклама за това. Основната цел е увеличаване на броя на посетителите на даден сайт и неговото популяризиране.

Основни елементи, на които трябва да наблегнем при оптимизацията са:

    • качествено съдържание, което носи стойност на потребителите
    • вътрешни и външни линкове, водещи към него
    • ниво на ангажираност на потребителите
    • удобен дизайн за мобилни устройства

Има няколко начина да подходите към SEO оптимизация, за да генерирате квалифициран трафик към уеб сайта си. Те включват:

SEO оптимизация на страницата (Оn-page SEO):

Този тип SEO оптимизация се фокусира върху цялото съдържание, което съществува “на страницата”, когато разглеждате даден уеб сайт. Като проучвате ключовите думи за техния обем на търсене и намерение, можете да отговорите на въпросите на читателите и да се класирате по-високо на страниците с резултати от търсенето (SERP), които тези въпроси пораждат.

SEO извън страницата (Оff-page SEO): 

Този вид SEO оптимизация се фокусира върху всички дейности, които се извършват “извън страницата”, когато целим оптимизация на уеб сайта. “Каква дейност, която не е на моя собствен уеб сайт, може да повлияе на класирането ми?” Отговорът е входящи връзки, известни още като обратни връзки (backlinks). Броят на сайтовете, които поставят връзки към вас и относителният им “авторитет” влияят върху това колко високо се класирате по ключовите думи, които ви интересуват. Чрез създаване на мрежа от контакти, писане на гост публикации в тези уеб сайтове (и поставяне на връзки към вашия уеб сайт) и генериране на външно внимание можете да спечелите обратните връзки, от които се нуждаете, за да придвижите уеб сайта си нагоре във всички подходящи SERP.

Техническа SEO оптимизация: 

Този тип SEO оптимизация се фокусира върху начина, по който са кодирани страниците ви. Компресирането на изображения, структурираните данни и оптимизирането на CSS файловете са все форми на техническа SEO оптимизация, които могат да увеличат скоростта на зареждане на уеб сайта – важен фактор за класиране в търсачки като Google.

Google променя алгоритъма си почти постоянно, така че е невъзможно да се правят точни прогнози. Това, което можете да се направи е да се наблюдава отблизо ефективността на страницата и да се правят съответните корекции.

Маркетинг чрез съдържание

Маркетинг чрез съдържание е процес на създаване, публикуване и разпространение на съдържание, което ангажира целевата аудитория. Типовете съдържание могат да бъдат текстови, видео, аудио, графични изображения, електронни книги.

Като всяка маркетинг стратегия, целта на маркетинг чрез съдържание е да привлече интереса на потенциални клиенти, да създаде ангажираност и да увеличи продажбите си. Тук не се цели директна продажба. Предлага се стойност безплатно под формата на акуратна информация, от която имат нужда потребителите. По този начин провокираме лоялност и ангажираност към бранда.

Маркетингът чрез съдържание има огромно значение и това се потвърждава от много статистики.

 

Значение на маркетинг чрез съдържание

Колкото и ефективен, толкова и сложен може да бъде маркетингът чрез съдържание. Авторите на маркетинг на съдържание трябва да могат да се класират високо в резултатите от търсачките. За да го постигнат те трябва да ангажират хора, които ще четат материала, ще го споделят и ще взаимодействат допълнително с марката. Когато съдържанието е уместно, то може да установи силни връзки с правилната аудитория.

Имейл маркетинг 

Имейл маркетингът е процес на изпращане на промоционални съобщения до лист от контакти, които са дали изрично разрешение за получаване на имейл съобщения от Вас.

На първо място, трябва да се уверите, че вашите имейли са искани. Друга особеност при имейл маркетинг стратегиите е изпращане на имейлите в подходящото време. Аудиторията не трябва да се затрупва с имейли. Важни фактори са:

    • Персонализиране на съдържанието, както в  заглавието, така и в самия имейл
    • Посочете ясно какви имейли ще получават тези, които са се абонирали
    • Предложете ясна опция за отписване
    • Интегрирайте както транзакционни, така и промоционални имейли

Така потребителите ще възприемат кампанията ви като ценна услуга, а не само като промоционален инструмент.

Ползи от имейл маркетинга:

Статистика на потребителите на имейл маркетинга

    • От 2020 г. насам имейлът генерира $36 долара за всеки похарчен долар
    • 79% от маркетолозите посочват маркетинга по електронна поща в топ 3 на най-ефективните маркетингови канали
    • Посетителите на имейл са най-склонни да конвертират чрез натискане на call-to-action бутон

Статистика за доходи от имейл маркетинг

Маркетинг в социалните мрежи

Социалните мрежи са неизменна част от съвремието ни. Маркетингът в социалните мрежи означава увеличаване на трафика и осведомеността за марката чрез ангажиране на хората в онлайн дискусии. Едни от най-популярните платформи са Facebook, Twitter, Instagram,  LinkedIn и YouTube.

Тъй като маркетингът в социалните мрежи включва активно участие на аудиторията, той се е превърнал в популярен начин за привличане на вниманието. Той е най-популярното средство за промотиране съдържание за B2C маркетолозите – 96%, а набира популярност и в B2B сферата. Според Content Marketing Institute 61% от маркетолозите на съдържание за B2B са увеличили използването на социалните мрежи през последните три години.

Маркетингът в социалните мрежи не се изчерпва с това да публикувате във Facebook и Twitter по няколко пъти на ден. Ако искате да изградите своята марка, да ангажирате потенциалните си клиенти и да увеличите продажбите, това изисква време и работа.

Често, както при всеки иновативен маркетинг, ще откриете, че трябва да се отдръпнете от традиционните платформи на социалните мрежи – и непрекъснато да намирате нови начини за достигане до целевите си клиенти.

Популярността на TikTok маркетинга подчертава колко е важно да сте в крак с постоянно променящия се дигитален свят, за да не пропуснете ключови възможности.

Pay-per-click маркетинг

Pay-per-click (плащане на клик) маркетинг е начин за използване на интернет реклама в търсачките за генериране на кликове към вашия уебсайт. Този метод се разграничава от така нареченият ”органичен” начин за придобиване на клиенти.

Всяка PPC кампания има 1 или повече целеви действия, които зрителите трябва да извършат, след като кликнат върху рекламата. Тези действия са известни като конверсии и могат да бъдат транзакционни или нетразакционни.

Относно алгоритъмът и приоритизиране на показване на рекламите в SERP резултатите, решаващи фактори са:

    • Качество на рекламата
    • Релевантност на ключови думи
    • Качество на лендинг страницата (въвеждащата страница на уеб сайта)
    • Заложена сума

Маркетинг автоматизация 

Маркетинг автоматизацията позволява на компаниите да рационализират, автоматизират и измерват маркетинговите задачи и работни потоци, така че да повишат оперативната ефективност и да увеличат приходите си по-бързо.

Според статистиките:

Маркетинг автоматизацията помага да се отговори на очакванията за персонализиране. Тя помага за събиране и анализиране на информацията за потребителите. Може да бъде използване за проектиране на целеви маркетингови кампании, изпращане и публикуване на маркетингови съобщения в точното време до правилните аудитории.

Маркетинг автоматизацията не е стратегия, която трябва да пренебрегнете – очаква се стойността на тази индустрия да надхвърли 25 милиарда долара до 2023 г.

Афилиейт маркетинг

Афилиейт маркетинг е промотиране на даден бизнес срещу определена комисионна или фиксиране заплащане.

Работи се по модел на споделяне на приходите. Ако вие сте партньорът, получавате комисиона всеки път, когато някой закупи промотирания от вас продукт. Ако сте търговецът, плащате на афилиейта за всяка продажба, за която той ви помага.

Продажбите се проследяват чрез афилиейт линкове от сайта на афилиейта към сайта на търговеца. Афилиейт маркетингът е чудесен начин за стимулиране на продажбите и генериране на значителни приходи онлайн. Ползите са както за марките, така и за афилиейт маркетолозите.

Разходите за афилиейт маркетинг в САЩ са се увеличили от 5,4 млрд. долара през 2017 г. до 8,2 млрд. долара през 2022 г. – което означава, че има огромен потенциал за тези, които искат да се възползват от него.

Онлайн PR

Онлайн PR е практика за осигуряване на заслужено онлайн отразяване в дигитални публикации, блогове и други уеб сайтове. Това е подобно на традиционния PR, но в онлайн пространството. Каналите, които можете да използвате, за да увеличите максимално усилията си в областта на PR, включват:

Общуване с репортери чрез социалните мрежи:

Общуването с журналисти (в Twitter например) е чудесен начин да развиете отношения с пресата, които да доведат до спечелени медийни възможности за вашата компания.

Ангажиране на онлайн отзиви за вашата компания:

Когато някой направи отзив за вашата компания онлайн, независимо дали отзивът е добър или лош, инстинктът ви може да е да не го коментирате. Точно обратното, ангажирането с отзиви за компанията ви помага да покажете, че марката е отворена към обратните връзки. Също така може да предоставите мощни послания, които защитават репутацията ви.

Ангажиращи коментари в личния ви уеб сайт или блог: 

Подобно на начина, по който бихте отговорили на отзиви за вашата компания, отговарянето на хората, които четат съдържанието ви, е най-добрият начин да генерирате продуктивен разговор около вашата индустрия.

Спонсорирано съдържание

При спонсорираното съдържание вие, като марка, плащате на друга компания или юридическо лице да създаде и популяризира съдържание, в което по някакъв начин се обсъжда вашата марка или услуга.

Един от популярните видове спонсорирано съдържание е инфлуенсър маркетингът. При този вид спонсорирано съдържание марката спонсорира влиятелен човек от нейния бранш, който да публикува публикации или видеоклипове, свързани с компанията, в социалните мрежи.

Друг вид спонсорирано съдържание може да бъде публикация в блог или статия, която е написана, за да подчертае дадена тема, услуга или марка.

Маркетинг на търсачки (SEM)

Когато потенциален лидер търси продукт или бизнес, свързан с вашия, това е чудесна възможност за промоция. Платената реклама и SEO оптимизацията са две чудесни стратегии за популяризиране на вашия бизнес, за да се възползвате от тези бъдещи потенциални клиенти. Маркетингът в търсачките е друг начин за увеличаване на трафика на уеб сайта чрез поставяне на платени реклами в търсачките. Двете най-популярни услуги за SEM са Bing Ads и Google Ads. Тези платени реклами се вписват безпроблемно в горната част на страниците с резултати от търсенето, като осигуряват незабавна видимост. Това е и пример за ефективна нативна реклама.

Маркетинг с незабавни съобщения

Маркетингът на вашите продукти чрез платформи за съобщения е бърз начин да достигнете до потенциални клиенти, дори и до тези, които не са предоставили номера на мобилния си телефон. Това е прост начин да информирате аудиторията си за светкавични продажби, нови продукти или актуализации на техните поръчки. Ако клиентите ви имат въпроси или се нуждаят от повече информация, това е и удобен начин да се свържат с отдела за обслужване на клиенти. Можете да изберете да изпращате съобщения директно на мобилен телефон чрез текст или чрез съобщения в платформи като Facebook Messenger или WhatsApp.

Входящ маркетинг в сравнение с дигитален маркетинг

Дигиталният маркетинг и входящият маркетинг лесно се бъркат, и за това има основателна причина. Дигиталният маркетинг използва много от същите инструменти като входящия маркетинг (като наопример имейли и онлайн съдържание). И двата вида маркетинг съществуват, за да привлекат вниманието на потенциалните клиенти по пътя на купувача и да ги превърнат в клиенти. Но двата подхода имат различен поглед върху връзката между инструмента и целта.

Дигиталният маркетинг разглежда как отделните инструменти или дигитални канали могат да конвертират потенциалните клиенти. Стратегията за дигитален маркетинг на дадена марка може да използва няколко платформи или да съсредоточи всичките си усилия върху 1 платформа. Например дадена компания може да създава съдържание предимно за платформите на социалните мрежи и кампаниите за имейл маркетинг, като пренебрегва другите пътища за дигитален маркетинг.

От друга страна, входящият маркетинг е цялостна концепция. При нея първо се разглежда целта, след това се разглеждат наличните инструменти, за да се определи кои от тях ще достигнат ефективно до целевите клиенти, а след това и на кой етап от фунията за продажби трябва да се случи това. Като пример да  кажем, че искате да увеличите трафика на уеб сайта, за да генерирате повече потенциални клиенти. Можете да се съсредоточите върху оптимизацията за търсачки, когато разработвате стратегията си за маркетинг чрез съдържание, което ще доведе до по-оптимизирано съдържание, включително блогове, целеви страници и др.

Най-важното нещо, което трябва да запомните за дигиталния маркетинг и входящия маркетинг е, че не трябва да избирате между тях. Всъщност те работят най-добре заедно. Входящият маркетинг осигурява структура и цел за ефективен дигитален маркетинг като се уверява, че всеки канал за дигитален маркетинг работи за постигането на определена цел.

Какво прави специалистът по дигитален маркетинг?

Дигиталните маркетолози отговарят за популяризирането на марката и генерирането на потенциални клиенти чрез всички дигитални канали – както безплатни, така и платени – които са на разположение на компанията. Тези канали включват социалните мрежи, собствения уеб сайт на компанията, класирането в търсачките, електронната поща, дисплейната реклама и блога на компанията.

Дигиталният маркетолог обикновено се фокусира върху различен ключов показател за ефективност (KPI) за всеки канал, така че да може правилно да измерва представянето на компанията във всеки един от тях. Например дигиталният маркетолог, който отговаря за SEO, измерва “органичния трафик” на своя уеб сайт. В малките компании един генерален специалист може да владее едновременно много от гореописаните тактики за дигитален маркетинг. В по-големите компании тези тактики имат множество специалисти, всеки от които се фокусира само върху един или два от дигиталните канали на марката.

Ето някои примери за такива специалисти:

SEO мениджър

Основни ключови показатели за ефективност: Органичен трафик

Накратко, SEO мениджърите осигуряват на бизнеса класиране в Google. Използвайки различни подходи към оптимизацията за търсачки, този човек може да работи директно със създателите на съдържание, за да гарантира, че съдържанието, което те създават, се представя добре в Google – дори ако компанията публикува това съдържание и в социалните мрежи.

Специалист по маркетинг чрез съдържание

Основни ключови показатели за ефективност: Време на страницата, общ трафик на блога, абонати на канала в YouTube

Специалистите по маркетинг на съдържанието са създателите на дигитално съдържание. Те често следят календара на блоговете на компанията и измислят стратегия за съдържание, която включва и видео. Тези специалисти често работят с хора от други отдели, за да се уверят, че продуктите и кампаниите, които предприятието пуска, са подкрепени с рекламно съдържание във всеки дигитален канал.

Мениджър социални мрежи

Основни ключови показатели за ефективност: Следвания, импресии, споделяния

Ролята на мениджъра на социални мрежи се подразбира от самото име на позицията, но кои социални мрежи управлява за компанията зависи от индустрията. Преди всичко мениджърите на социални мрежи създават график за публикуване на писмено и визуално съдържание на компанията. Този служител може също така да работи със специалиста по маркетинг на съдържанието, за да разработи стратегия за това кое съдържание в коя социална мрежа да се публикува.

Координатор по автоматизация на маркетинга

Основни ключови показатели за ефективност: Процент на отворените имейли, процент на кликванията върху кампанията, процент на генериране на потенциални клиенти (конверсия)

Координаторът по автоматизация на маркетинга помага за избора и управлението на софтуера, който позволява на целия маркетингов екип да разбере поведението на клиентите си и да измери растежа на бизнеса си. Тъй като много от маркетинговите операции, описани по-горе, може да се изпълняват отделно една от друга, е важно да има човек, който да може да групира тези дигитални дейности в отделни кампании и да проследява ефективността на всяка кампания.

Работи ли дигиталния маркетинг за всеки бизнес?

Дигиталният маркетинг може да работи за всеки бизнес във всяка индустрия. Независимо от това какво продава вашата компания, дигиталният маркетинг включва изграждане на персона на купувача, за да се определят нуждите на вашата аудитория, и създаване на ценно онлайн съдържание. Това обаче не означава, че всички предприятия трябва да прилагат стратегия за дигитален маркетинг по един и същи начин.

B2B дигитален маркетинг

Ако компанията ви е от типа “бизнес за бизнес” (B2B), усилията ви в областта на дигиталния маркетинг вероятно ще бъдат съсредоточени върху генерирането на онлайн потенциални клиенти, като крайната цел е някой да разговаря с продавача. Поради тази причина ролята на вашата маркетингова стратегия е да привлича и конвертира най-качествените потенциални клиенти за вашите търговци чрез вашия уеб сайт и поддържащите го дигитални канали.

Освен на уеб сайта си, вероятно ще изберете да съсредоточите усилията си върху канали с бизнес насоченост като LinkedIn, където вашите демографски групи прекарват времето си онлайн.

B2C дигитален маркетинг

Ако компанията ви е от типа “бизнес за потребители” (B2C), в зависимост от ценовия клас на продуктите ви, вероятно целта на усилията ви в областта на дигиталния маркетинг е да привлечете хора към уеб сайта си и те да станат клиенти, без да се налага да говорят с продавач.

Поради тази причина вероятно е по-малко вероятно да се фокусирате върху “потенциални клиенти” в традиционния им смисъл и по-вероятно да се съсредоточите върху изграждането на ускорено пътуване на купувача от момента, в който някой попадне на вашия уеб сайт, до момента, в който направи покупка. Това често означава, че продуктът ви ще бъде включен в съдържанието ви на по-високо ниво в маркетинговата фуния, отколкото за B2B бизнес, и може да се наложи да използвате по-силни призиви за действие (CTA).

За B2C компаниите канали като Instagram и Pinterest често могат да бъдат по-ценни от бизнес ориентираните платформи като LinkedIn.

Разлики между B2B и B2C маркетинга

Език и послания

При B2B маркетинга сте фокусирани върху директното достигане до други предприятия и търговията с тях, докато при B2C маркетинга вместо това се обръщате към потребителите и клиентите.

Например, при B2B маркетинга е по-вероятно да се съсредоточите върху съобщения, които да образоват потенциалните ви потенциални клиенти, с език, който е професионален и използва термини от индустрията – можете да бъдете официални и директни. При B2C маркетинга фокусът може да е върху привличането на клиенти, създаването на осведоменост за марката и разказването на история.

Вземане на решения

Друга ключова разлика е процесът на вземане на решения. При B2C клиентът може да вземе сравнително бързо решение да купи от вас. Разбира се, първо трябва да спечелите доверието им чрез стратегията си за дигитален маркетинг.

При B2B маркетинга може да се наложи бизнесът да убеди няколко заинтересовани страни – може да продавате строителни материали директно на големи строителни компании и да се конкурирате с подобни доставчици.

В крайна сметка всичко е въпрос на познаване на целевите ви клиенти и съответно адаптиране на маркетинга ви.

Осъзнаване, че клиентите са онлайн

Когато някой се интересува от вашия бизнес, независимо дали е във вашата ниша, или е любопитен за вашата марка, първото нещо, което ще направи, е да проучи онлайн и да види какво може да открие за вас.

В днешната дигитална ера клиентите очакват да намерят уеб сайт и присъствие в социалните мрежи. Те може да търсят отзиви, за да могат да научат какво казват другите хора за вашата компания и дали тя е добро място за правене на бизнес. За местните бизнеси 87% от потребителите четат онлайн отзиви – ръст от 6% от 2019 до 2020 г.

Така че ако потенциален клиент не може да ви намери онлайн, той може да заключи, че бизнесът ви не изглежда легитимен. Има голяма вероятност много от тези потенциални клиенти да решат да не приемат бизнеса ви сериозно и бързо да се насочат към друго място. Използвайки дигитален маркетинг, брандът ви достига по-бързи и по-сигурно до таргет аудиторията ви.

Как дигиталният маркетинг помага за растежа на вашия бизнес?

Дигитално бизнес развитие

Ефективност на разходите

Малките предприятия разполагат с много малко ресурси и капитализация. Ето защо дигиталният маркетинг им предоставя по-добър и много по-рентабилен маркетингов канал, който дава резултати. Докладът на Gartner за разходите за дигитален маркетинг подчертава, че до 40% от анкетираните твърдят, че получават значителни икономии, като използват методите на дигиталния маркетинг за популяризиране на своите продукти и услуги.

Дигиталният маркетинг позволява по-голяма гъвкавост и добър контакт с потребителската аудитория. Може да се приложи стратегия по създаване на полезно съдържание, което да привлече посетители на вашия блог. Имейл маркетинг кампаниите са също често използвани за доставяне на съобщения до до списъци с целеви клиенти. Маркетингът в социалните мрежи също дава възможност за добра интеракция с таргет аудиторията и лесно проследяване на резултатите.

Дигиталният маркетинг е икономически ефективен за бизнеса, тъй като може непрекъснато да бъде оценен как и дали работи. Измерването на възвръщаемостта на инвестициите от кампаниите ви помага да преработите стратегиите и да насочите ресурсите към правилните проекти.

Малките предприятия разполагат с много малко ресурси и капитализация. Ето защо дигиталният маркетинг им предоставя по-добър и много по-рентабилен маркетингов канал, който дава резултати. Докладът на Gartner за разходите за дигитален маркетинг подчертава, че до 40% от анкетираните твърдят, че получават значителни икономии, като използват методите на дигиталния маркетинг за популяризиране на своите продукти и услуги.

По-добра връзка с таргет аудиторията

В днешно време бизнесите търсят подходи за сближаване, персонализирана комуникация и връзка с клиентите. Дигиталният маркетинг улеснява този процес.

Взаимодействайки с хората онлайн, можете да започнете да опознавате това, което те търсят. Какви са техните болезнени точки на проблеми? Какво ги държи будни през нощта? Използвайте тази информация, за да предложите решения чрез вашия продукт или услуга. Използването на дигитален маркетинг ви помага да премахнете догадките за това кои са вашите клиенти, така че да можете да персонализирате комуникациите и да прецизирате таргетирането.

По този начин ще изграждате взаимоотношения с клиентите си. Ставате много повече от бизнес, превръщате се в доверен партньор.

Разбиране и отговаряне на конкретни нужди на потребителя

Когато говорим за разбиране на днешния потребител, трябва да сме наясно и с начина, по който пазарува. Дигиталният маркетинг е в съответствие с начина, по който хората днес искат да получават информация за продуктите.

Повечето от днешните потребители са заети хора и използват мобилни устройства, за да извършват търсения в движение. Повечето от тях също така проверяват социалните си мрежи, докато са на телефоните си.

Дигиталният маркетинг позволява да отидете там, където са вашите клиенти.

Потребителите все по-често правят проучвания на продукти или услуги – гледат видеоклипове с инструкции, ще четат блогове и др. Правилната стратегия може да ви помогне да предоставите точно това, което аудиторията ви иска, как го иска и кога го иска.

Генериране на по-добри приходи

Дигиталният маркетинг позволява на клиентите ви да предприемат действия веднага след като видят вашата реклама или съдържание. Увеличаването на приходите може да се осъществи чрез много дигитални методи. Пазаруването, платеното търсене, показването и ретаргетирането са най-широко използваната форма на рекламни техники за заплащане на клик (PPC) или цена на клик (CPC). SEO оптимизацията, маркетингът на съдържанието и социалните мрежи са от решаващо значение за получаване на по-голям трафик към вашите страници от хора, които търсят оферти.

За постигане на по-голяма ефективност е важно да измервате ефективността на каналите в различните канали, като идентифицирате пропуските във всеки канал. Оптимизирането на ефикасността на тези канали ще увеличи максимално тяхната ефективност и приходите, които тези канали могат да генерират.

Насочване на качествен трафик и потенциални лийдове

Ако насочите качествен трафик към дигиталните си платформи, това ще подобри бизнеса. Ако дадена компания има налични предложения на своя уебсайт, насочването на повече хора към тези платформи ще увеличи конверсията, при условие че тези посетители са потенциални клиенти. Потенциалните посетители (качественият трафик) са хора, които биха се заинтересували от вашите стоки или услуги и биха имали вероятност да ги закупят.

Насочването може да стане чрез оптимизация за търсенията,  маркетинг чрез съдържанието, имейл маркетинг, маркетинг в социалните мрежи, pay-per-click (плащане на клик) маркетинг.

Изкуственият интелект (ИИ) и революцията му в дигиталния маркетинг

Изкуственият интелект (ИИ) вече не е футуристична концепция, а съвременна реалност, която едновременно променя много индустрии, включително и маркетинга. Благодарение на огромния обем данни, налични от взаимодействията с потребителите, ИИ може да пресява и анализира моделите, предоставяйки прозрения, които хората от маркетинга могат да пропуснат, и да им спести време при изпълнението на обикновени задачи.

Персонализация и клиентско преживяване

Отмина времето на общите реклами, насочени към широка аудитория. Днешните потребители очакват от марките да разберат техните предпочитания и да предоставят персонализирано съдържание. ИИ играе решаваща роля в това чрез:

  • Анализ на данни: ИИ може да анализира огромни количества данни от поведението на потребителите, историята на покупките и др., за да предвиди бъдещи действия или предпочитания. Класически примери са препоръките за филми на Netflix и предложенията за продукти на Amazon.
  • Чатботове: Тези инструменти, управлявани от ИИ, предлагат поддръжка 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, като отговарят на въпроси и предоставят персонализирани препоръки. Те могат да подобрят потребителското изживяване, като гарантират, че клиентите се чувстват оценени и чути.

Като използват ИИ по тези начини, предприятията могат да адаптират своето съдържание, продукти и услуги към отделните потребители, като увеличават ангажираността и конверсиите.

Прогнозен анализ

Маркетингът винаги се състои в това да бъдете една крачка напред. С възможностите за прогнозен анализ на AI маркетолозите могат:

  • да прогнозират тенденциите: ИИ може да анализира огромни количества данни от различни източници, за да прогнозира предстоящи тенденции в индустрията. Това позволява на марките да адаптират стратегиите си предварително.
  • да предвиждат поведението на клиентите: Чрез изучаване на предишното поведение и взаимодействия на клиентите ИИ може да прави прогнози за бъдещите им действия. Например, ако даден клиент купува продукт на всеки два месеца, ИИ може да подтикне маркетолозите да изпратят напомняне или отстъпка точно преди прогнозираната следваща покупка.

Този проактивен подход гарантира, че маркетинговите кампании остават актуални и навременни, като по този начин се увеличава тяхната ефективност.

Създаване на съдържание

Може да изглежда изненадващо, но изкуственият интелект вече може да помага при създаването на съдържание, което улеснява марките да създават последователно и качествено съдържание.

  • Автоматизирано съдържание: За специфични сектори като финанси или спорт ИИ може да генерира доклади или новини въз основа на въведени данни. Например Associated Press използва автоматизация за някои от своите финансови репортажи.
  • Препоръки за съдържание: ИИ може да предлага теми въз основа на текущи тенденции или пропуски на пазара. Той анализира това, което аудиторията обсъжда или търси, като насочва създателите на съдържание да създават подходящи статии, блогове или видеоклипове.

Въпреки че изкуственият интелект не може да замени изцяло човешката креативност, той със сигурност може да подпомогне процеса, като гарантира, че съдържанието остава последователно и актуално.

Програмна реклама

Традиционната реклама често е била като изстрел в тъмното, но изкуственият интелект промени това. Програмната реклама използва ИИ за автоматизиране на процесена на купуване на реклами, като поставя реклами в точното време, на точното място и за точната аудитория.

  • Офериране в реално време: Алгоритмите на ИИ могат да преценяват в реално време кои реклами на кои потребители трябва да се показват въз основа на множество фактори като демографски данни, поведение и др. Това гарантира, че рекламите са целенасочени и подходящи.
  • Оптимизирани разходи: С помощта на прогнозния анализ на AI маркетолозите могат да определят възвръщаемостта на инвестициите в рекламните си кампании, като коригират разходите си, за да постигнат максимални резултати.

Този целенасочен подход означава по-малко пропилени разходи за реклама и по-високи нива на конверсия.

Усъвършенствано визуално разпознаване

С разрастването на визуалните платформи като Instagram и Pinterest визуалното съдържание стана от първостепенно значение. Възможностите на AI за визуално разпознаване могат да помогнат за:

  • Анализ на изображения и видеоклипове: Марките могат да анализират кое визуално съдържание се представя най-добре и съответно да усъвършенстват стратегиите си.
  • Прозрения за съдържание, създадено от потребители (UGC): Чрез сканиране на UGC марките могат да разберат как техните продукти се използват в реални ситуации, като по този начин направляват бъдещи маркетингови кампании или дори разработване на продукти.

Като използват визуалното разпознаване на ИИ, марките могат да получат по-дълбоко разбиране за въздействието на своето визуално съдържание и съответно да го оптимизират.

Трендове в Дигиталния маркетинг и Електронната търговия за 2024г.

През 2024 г., когато купувачите все повече ще се доверяват на изкуствения интелект, за да отговарят на въпроси и да прецизират търсенията си, те ще очакват търговците, марките и пазарите да не изостават.

Разгърнатите през миналата година генеративни функции на изкуствения интелект, като чатботове и инструменти за създаване на съдържание, ще набират популярност сред потребителите и търговците и през следващите години ще бъдат разгърнати все още невъобразими случаи на употреба. 

Изненада и наслада 

Потребителите се нуждаят от облекчение след няколко бурни години, така че ще се сближат с марки, които внасят забавление в пазаруването.

Противопоставянето на скуката помага да се обясни защо интерактивните и весели формати за търговия на дребно са изключително популярни през 2023 г. На ум идват електронната търговия в реално време и кратките видеоклипове директно на мобилните телефони на купувачите.

Преминаване към пестеливост

Икономическата несигурност и нарастващите разходи за живот понижиха потребителското доверие през 2023 г. В резултат на това пестенето на пари е приоритет и купувачите ще търсят нови начини да разтеглят домашния си бюджет през 2024 г., казва Euromonitor International.

Хакерите на стойността ще се опитат да намалят разходите, без да правят компромис с качеството, и ще намерят хитри начини да го направят, заяви консултантската компания.

Тези потребители активно търсят по-евтини варианти, плащат с кредитни карти или точки за награди, преминават към първокласни марки с частен етикет и участват в безплатни дейности. През тази година в социалните мрежи станаха популярни и деинфлуенсърите, които излагат на показ продукти, които според тях са на завишени цени.

Зелени референции

Купувачите смятат, че техният индивидуален принос за ограничаване на изменението на климата е ограничен, и се отказват от послания, които прехвърлят тежестта върху тяхното поведение.

Вместо това те прехвърлят тежестта върху търговците на дребно, за да покажат, че са екологични. Повече от трима от всеки четирима потребители биха оценили информацията за извършване на екологосъобразни онлайн покупки, показва доклад, поръчан от Alibaba Group по-рано тази година.

В резултат на това търговците и пазарите увеличават усилията си по отношение на екологичното етикетиране и сертифициране.

Чатботове

През 2023 г. генеративният изкуствен интелект открива много възможности пред търговците и марките да станат по-ефективни и да предложат на потребителите по-персонализирано изживяване при пазаруване.

През 2024 г. потребителите ще продължат да тестват възможностите на генеративния изкуствен интелект и очакват марките да направят същото, заяви консултантската компания Euromonitor. Индустрията за търговия на дребно трябва да възприеме непрекъснатото експериментиране, за да остане една крачка напред.

Вземете за пример чатботовете. Утвърденото софтуерно приложение, предназначено да имитира човешки разговор, се радва на ренесанс, тъй като генеративният ИИ прави начина на общуване по-естествен.

Хиперперсонализация

Персонализацията не е точно нова тенденция в дигиталния маркетинг. Всъщност стандартните видове персонализация в маркетинга са станали малко скучни и малко предсказуеми.

Хората са започнали да разбират целевите реклами и комуникации и как те работят. Те прозират и виждат колко малко усилия изисква добавянето на %%FIRST_NAME%% към каденците на имейлите ви. А това бързо може да отнеме от автентичността на вашата марка.

И така, нашите кратки съвети за *добра* персонализация във вашия маркетинг:

  1. Не прекалявайте с персонализацията в един канал
  2. Бъдете креативни в персонализирането си

В днешно време вече не става въпрос за това да наричате клиентите си с първото им име. По-скоро става въпрос за предоставяне на своевременно и подходящо съдържание, което отчита къде се намират те в потребителското си пътуване, както и личността на клиента.

Човешко съдържание и разказване на истории

Сега, повече от всякога, вашата целева аудитория – а и не само – оценява истински, коректен и автентичен човешки разговор.

Винаги сме имали разделение между B2B и B2C, но всъщност всичко е бизнес към човек (B2H). Така че направете съдържанието си такова с разказване на истории.

Още от деца обичаме историите – и макар че сега, когато сме възрастни, не сме толкова развълнувани от вещици, магьосници и гладни гъсеници, все още обичаме да разказваме, да слушаме, да четем и да повтаряме истории. Така че, приложете това към вашия маркетинг!

Създавайте съдържание, което ангажира аудиторията ви и й говори на човешко ниво. Това не означава да изоставите SEO справките и целевите ключови думи.

Вместо това помислете за тона на гласа, разговорния език, опростяването на сложни теми и сюжети. Сякаш говорите с ваш приятел в бара и искате да го увлечете с история, в която хората трябва да чуят края.

Социалните мрежи като търсачка

Развитието на социалните мрежи от началото им до сега не може да остане незабелязано. 4,80 милиарда души по света използват социални мрежи, като през последните 12 месеца огромният брой от тях е 150 милиона.

С течение на времето се е увеличил не само броят на платформите за социални мрежи – средностатистическият човек използва средно 6,6 приложения за социални мрежи всеки месец – но и начинът, по който използваме тези платформи. Дните на писане по стените на другия във Facebook са (най-вече) отминали и в новинарските ни емисии виждаме много повече видеосъдържание, спонсорства на влиятелни личности и таргетирани реклами от всякога.

Предприятията и хората са се научили как да се възползват от социалните мрежи – и това работи. Всъщност 67% от потребителите на TikTok използват приложението за откриване на марки и нови места за пазаруване. А 63% от потребителите използват социалните мрежи, за да намерят нови ресторанти или да проучат нови елементи от менюто.

Често задавани въпроси за дигиталния маркетинг

Какво представлява стратегията за дигитален маркетинг?

Стратегията за дигитален маркетинг е създаването на всеобхватен план за постигане на определени цели и задачи за бизнеса. Тя ще се основава на планиране на различни канали – PPC, социални мрежи, създаване на съдържание, SEO – за определен период от време, за да се постигнат най-добрите резултати за вашия бизнес. Той може да бъде гъвкав, ако се налага да променяте плановете.

Защо се нуждая от дигитален маркетинг?

Ако все още не сте възприели дигиталния маркетинг, какво чакате? Предприятията, които не използват дигитален маркетинг, рискуват да пропуснат – там са вашите клиенти и определено са вашите бъдещи клиенти. Според проучване на RetailDive 87% от купувачите търсят продукти онлайн.

Ако имате още въпроси, разгледайте нашето безплатно обучение по дигитален маркетинг.

Финални думи

Използването на дигитален маркетинг трябва да бъде един от основните акценти в цялостната маркетингова стратегия на почти всеки бизнес. Той позволява да достигнете до потенциални купувачи чрез голямо разнообразие от канали. Постоянният контакт с потребители и високата персонализация увеличават възможностите на конвертиране на лийдове и придобиване на нови клиенти.

Следете нашия сайт за допълнителна полезна информация в сферата или се свържете с нас, за да се възползвате от професионалните дигитални услуги, които предлагаме.

 

Дайте Оценка

0 / 5 Оценка 4.99 Гласували 374

Вашата оценка:

Andreyana Kulina
Andreyana Kulina

Оставете Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *