За връзка с нас
Пловдив, България,
info@digitalmarketing.bg
Търсите бизнес партньор?
info@digitalmarketing.bg
Тел: +359 988 98 2222
Назад

Контент маркетинг

Съдържание Скрий
1 Как да изградим маркетинг стратегия чрез съдържание

Как да изградим маркетинг стратегия чрез съдържание

Качественото съдържание е в основата на всички стратегии свързани с дигиталния маркетинг. 

Независимо дали залагате на имейл маркетинг, seo оптимизация, маркетинг в социалните мрежи или искате да създадете блог на уеб сайта си, винаги ще се нуждаете от съдържание.

Тази статия ще отговори на въпроса какво е контент маркетинг, видовете съдържание, процеса на изграждане на правилна стратегия и предимствата на маркетинг чрез съдържание.

Какво е контент маркетинг?

Ето какво определение дава Content Marketing Institute, авторитетен и богат онлайн ресурс за всякаква информация свързана с контент маркетинг:

“Маркетингът чрез съдържание е маркетингова техника за създаване и разпространение на ценно, релевантно и последователно съдържание за привличане и придобиване на ясно определена аудитория – с цел стимулиране на печелившо потребителско действия.”

Контент маркетинг е процес по планиране, създаване, публикуване, дистрибутиране и споделяне на съдържание чрез различни дигитални канали. В днешно време не е достатъчно да сте онлайн, важно е да бъдете забелязани и да достигнете до аудитория, която искате да превърнете в клиенти. Чрез тази стратегия се изгражда положително възприятие за марката, цели се увеличение на продажбите, ангажираността и лоялността.  

Защо да използвате контент маркетинг?

От една страна, маркетингът днес е невъзможен без отлично съдържание.

Съдържанието трябва да се интегрира в маркетинговия процес, а не да се разглежда като нещо отделно. Качественото съдържание е част от всички форми на маркетинг, включително:

Имейл маркетинг: Постоянно отличното съдържание обучава аудиторията ви да очаква, отваря и чете имейли от вашата марка.
Маркетинг в социалните мрежи: Маркетинговата стратегия за съдържание е преди стратегията ви за социалните мрежи.
SEO: Търсачките възнаграждават фирмите, които публикуват качествено и последователно съдържание.
PR: Успешните PR стратегии трябва да са насочени към въпроси, които вълнуват читателите, а не към техния бизнес.
PPC: За да работи PPC, зад него трябва да стои отлично съдържание.
Входящ маркетинг: Съдържанието е от решаващо значение за стимулиране на входящия трафик и потенциалните клиенти.
Дигитален маркетинг: Маркетингът на съдържанието е в основата на подобрена или рестартирана интегрирана стратегия за дигитален маркетинг.
Стратегия за съдържание: Стратегията за съдържание (която определя начина на създаване и управление на съдържанието в организацията) трябва да бъде взета предвид при всеки подход за маркетинг чрез съдържание.

Как да използваме контент маркетинга и какви са предимствата му?

За да разберем как може да повлияем на бизнеса ни чрез контент маркетинг, трябва да сме напълно наясно с процеса на вземане на решение за покупка. Потребителите минават през различни етапи, преди да вземат решение за покупка:

  • Осъзнаване –  потребителят осъзнава, че има нужда или проблем и че те могат да се задоволят със закупуване на продукт или услуга.
  • Търсене на информация –  потребителят използва различни източници на информация (препоръка от приятел или семейство, реклама, лични наблюдения)
  • Обмисляне – на този етап  се оценят какви са алтернативите и кой какви условия предлага за продукта или услугата, на която се е спрял клиента.
  • Купуване – трябва да се има предвид, че  решението за покупка не съвпада с действителната покупка. Отлагането във времето зависи от много обстоятелства. 

Показвайки на аудиторията си как вашите продукти и услуги решават техните предизвикателства и предоставяйки полезна информация във всеки един от гореспоменатите етапи, вашият бизнес печели доверие и нови клиенти.

За да спечелите внимание, посланието трябва да е уникално. Направете посланието възможно най-просто, за да се помни по- лесно. Колкото по-конкретна е идеята, толкова по-вероятно е да се запомни. Покажете доказателства, че идеята ви работи. Добавете емоция към идеята, за да я направите по-силна. Освен с функционални ползи, марката трябва да се стреми да създава и емоционална връзка, а това може да се постигне чрез създаване на правилното съдържание на правилното място и в точното време.

Предимства на контент маркетинга:

Намаляване на разходите

В сравнение с класическата реклама, разходите за маркетинг чрез съдържание са значително по-малки.

Увеличаване на приходите

въпреки, че контент маркетингът не рекламира директно продуктите или услугите ви, увеличената разпознаваемост води до по-голяма вероятност от конверсии.

Изграждане на доверие към бранда

Създаването на качествено и експертно съдържание изгражда доверие в потребителите, засилва авторитета и създава усещане за общност около марката ви.

Привличане на правилната аудитория

Правилно поднесенета информация достига до аудитория, която е заинтересована и би се ангажирала със съдържанието.

Увеличаване на трафика към сайта

Увеличеното търсене на разнообразно съдържание в търсачките, води до ръст на трафика на сайта, ако разполага с качествени материали.

Как да започнем контент маркетинг

Маркетингът чрез съдържание може да се окаже трудна задача, но не трябва да бъде пропускан. Една успешна кампания за контент маркетинг трябва да бъде управляема и устойчива.

Ето какви стъпки тряжва да предприемете, за да започнете:

Определете аудиторията си

За да създадете съдържание за определен читател, трябва да имате ясна представа за неговите приоритети, предизвикателства и предпочитания. Ако разполагате с подробни описания на различните си сегменти, изберете 1 или 2, за които да пишете. В противен случай, преди да започнете, изгответе профили на членовете на аудиторията си и на потенциалните си клиенти.

Определете правилните формати

Правилният формат съответства на това за кой етап от цикъла на продажбите създавате съдържание. Друго важно съображение включва това кои формати ще ви помогнат най-добре да покажете стойност. За някои това ще бъде видеоклип, а за други – контролен списък.

Аудиторията ще прецени съдържанието ви по неговото качество и трябва да го направи. Определете подходящия ресурс, вътрешен или външен, за създаване на тази работа. Независимо от това кой я създава, наемете професионален коректор, който да прегледа всичко, преди да излезе през вратата.

Определете начина на разпространение

Ще публикувате ли съдържанието на сайта си, ще го изпращате по имейл на хората или ще го отпечатате за събитие? Започнете с това “къде” вероятно ще бъде вашата аудитория и изберете форматите, които имат смисъл. Например, статия има смисъл да се изпраща по имейл, контролен списък или работна таблица могат да се публикуват в социалните медии, а ръководство за купувача е добро продължение на покана.

Изберете устойчив график

След като разберете кои са целевите ви читатели и кои са най-добрите формати за всеки етап от цикъла на продажбите, създайте краткосрочен план (3-6 месеца). Лесно е да се разработи план за маркетинг на съдържанието, който е прекалено амбициозен. Въпреки това планът, който разработвате, трябва да съдържа елементи на съдържанието, които можете реалистично да направите въз основа на бюджета и ресурсите си. Следете колко време ви отнема създаването на всеки елемент от съдържанието, за да можете да предвидите това време в графика си.

Следвайте най-добрите практики

Завладяващото съдържание е ясно написано и не съдържа жаргон, който само вие и вашите колеги ще знаете. То трябва да включва и подробни съвети за това как се прави. Най-добре е съдържанието да е кратко, подходящо и изпълнимо.

Маркетинг чрез съдържание и SEO

Маркетингът на съдържание улеснява намирането на вашия бизнес от добри потенциални клиенти. Въпреки това можете да увеличите усилията си с оптимизация за търсачки (SEO).

Ето няколко важни най-добри практики:

Ключовите думи са в основата на вашите усилия за SEO оптимизация. Тези изключително важни думи и фрази са термините, които потенциалните клиенти въвеждат в търсачката, когато търсят дадена компания, продукт или услуга.

Когато включите правилните ключови думи в съдържанието си, ще привлечете повече трафик. Най-добрите ключови думи са:

На достъпен език: език, който аудиторията ви използва, за да опише своите болки и нужди
Релевантни: ключови думи, които съответстват на опита, продуктите и услугите, които предлагате
Специфични: комбинация от вашия фокус, експертни познания в бранша, болезнени точки на потенциалните клиенти и други релевантни детайли

SEO оптимизацията се е развила така, че успехът при търсене зависи отчасти от това колко добре вашето съдържание изпълнява това, което казва, че ще направи. Търсачките преглеждат копието на съдържанието, оценяват неговата релевантност и определят дали то изпълнява това, което обещава заглавието.

Поради значението, което търсачките придават на копието, използването на ключови думи в цялото ви съдържание е важно. Използвайте следните насоки:

Съсредоточете се върху 1-2 ключови думи: Избягвайте “набиването на ключови думи”, като пишете за това, което е важно за вашите потенциални клиенти, с фокус върху само няколко ключови фрази.
Използвайте ключови думи в заглавието: Направете така, че да е ясно и недвусмислено за какво се отнася статията.
Използвайте ключови думи навсякъде: Намерете начин да включите по естествен начин ключовите думи в съдържанието си.
Придържайте се по темата: Качественото съдържание, което предоставя съвети, свързани с дадено заглавие, ще се представи най-добре.

Видове контент маркетинг

Съществуват много видове маркетинг чрез съдържание, които можете да включите в стратегията си – ето някои от най-често срещаните:

Контент маркетинг в социалните мрежи

Много фирми инвестират в маркетинг в социалните мрежи и това е разбираемо предвид, че в световен мащаб потребителите са над 3,6 милиарда.  Съществуват много и различни социални платформи със своите специфични харектеристики – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Tik Tok, Pinterest. Те се използват като канали за комуникация както за лични, така и за професионални връзки. В зависимост от платформата и целта, на тях може да създаваме и публикуваме снимки, видеа, видеоклипове на живо, истории и по този начин да изградим заинтересована и ангажирана аудитория.

Контент маркетинг чрез инфографики

Според Oxford English Dictionary инфографика (или информационна графика) е “визуално представяне на информация или данни”. Те съчетават кратки изображения като кръгови диаграми или стълбовидни графики, минимален текст и по този начин предават посланието по лесен и разбираем начин.

Дори нещо толкова просто като позицията и групирането на елементите на страницата може да повлияе на начина, по който читателите разбират съдържанието. Инфографиките са ценен инструмент за визуална комуникация, който помага на аудиторията да разбере и запомни информация по образователна или по-сложна тема.

Контент маркетинг чрез блог

Блоговете са най-често използваните от бизнеса средства за маркетинг чрез съдържание. Те позволяват голяма креативност по отношение на целта и темата. Основа грешка при създаване на съдържание в блог е това да се пишат един и същ стил статии. Съществуват различни видове: блог статии „Как да“, блог статии „Какво е“, блог статии „Новина“, блог статии “Списък”, блог статии с инфографики и др.

В блога можете да правите неща като популяризиране на друго вътрешно и външно съдържание. В статии се добавят външни линкове към достоверни източници на важна информация или статистика. Това има важно значение за увеличаване на органичния трафик. Добавят се и вътрешни връзки, които водят до други релевантни страници от сайта.Колкото повече вътрешни линкове водят към дадена страница, толкова по-важна ще бъде тази страница за ботовете на търсещите машини. При блоговете има опция и за свързване на сайта със социалните канали – добавят се бутони за споделяне на статиите.

Контент маркетинг чрез подкасти

Проучване, проведено през 2020 г., установява, че 49% от хората на възраст между 12 и 32 години в САЩ са слушали подкаст през последния месец, като средната продължителност на слушане е по шест часа седмично. Това тласка много бизнеси към идеята да създадат и да споделят свои собствени подкастове.

Подкастите могат да имат различни цели, но основната е да забавляват аудиторията си. Процесът по създаването им е сравнително лесен. Те дават различни спектри за ангажираност, които карат слушателите да се абонират за тях:

  • да чуят актуална информация за текущи събития
  • да изслушат интервю с популярни личности
  • да научат за нова тема или индустрия
  • да се забавляват на на шегите на водещите
  • да съпреживеят разказ за интересна история

Видео контент маркетинг

В днешно време хората постоянно гледат видеа в социални платформи като Facebook, Instagram, Tik Tok или Youtube. 

Видео маркетинг е нова маркетингова стратегия, която възприема принципа на създаване и споделяне на подходящо и последователно видео съдържание с целевата група. Той цели да изгради взаимоотношения с аудиторията и по този начин да повиши конверсиите. Според проучване на Wyzowl 69% от потребителите казват, че предпочитат да се запознаят с продукта или услугата на дадена марка чрез видео. 

  • 95% от хората са гледали обяснителен видеоклип, за да научат повече за даден продукт или услуга
  • 81% от хората са се убедили да закупят продукт или услуга след като са гледали видеоклип на дадена марка.
  • 69% от хората са се убедили да закупят софтуер или приложение след като са гледали видеоклип.

Рекламно съдържание

Създаването на съдържание при платените реклами цели популяризиране на бранда чрез платени канали. Платените канали за интернет реклама могат да включват заплащане за кликване (PPC), платени социални мрежи, банери и спонсорирано съдържание. Платените реклами могат да ви помогнат да достигнете до широка аудитория и да се позиционирате на всички места, на които искате да бъдете забелязани.

Има известна разлика между контент маркетинга и създаването на рекламно съдържание. Маркетингът на съдържание се фокусира върху познаването на марката чрез органични възможности, докато възможностите при рекламата са доста широки поради инвестираните средства за нея. Рекламното съдържание може да бъде поставено върху бюлетини за фокусирана аудитория, използвани в имейл кампании. YouTube е другото много подходящо място за рекламно  съдържание. Поставянето на рекламно съдържание за вашата марка пред аудитория, която би го намерила за интересно или завладяващо, е формулата, към която трябва да се стремите.

Контент маркетинг стратегия

Маркетинг стратегия и връзката с контент маркетинг процесите

 

Маркетинг стратегията е определяща за всички по-нататъшни действия в контент маркетинга. За да разработите ефективна маркетинг стратегия, която да обвържете със своето съдържание, имайте следните стъпки:

Намерете целевата си аудитория

Създаването на съдържание за възможно най-широка аудитория звучи като добра идея. Но е трудно да изпъкнете със съдържание, което се харесва на всички.

Вместо това се фокусирайте върху ниша от хора със специфични интереси и нужди. Това може да ви помогне да изградите общност с помощта на вашето съдържание. За да започнете, разгледайте лицата на купувачите си.

След това отговорете на следните въпроси за целевата си аудитория, за да ви помогнат да стесните подходящите видове съдържание за тях:

От какво се нуждаят те от вас?
Какви предизвикателства искат да преодолеят?
Защо се нуждаят от вашия продукт или услуга?
Как можете да им помогнете да постигнат успех?
Къде прекарват времето си?

Определете своите SMART цели

SMART означава специфични, измерими, постижими, релевантни и обвързани със срокове цели. SMART целите трябва да се специфични за вашия бизнес и същевременно да допълват маркетинговите ви цели.

Примери:

  • Подобряване на познаваемостта на марката
  • Увеличаване на приходите
  • Увеличаване на конверсиите
  • Подобряване на лоялността към марката
  • Повишаване на ангажираността на клиентите
  • Изграждане на връзка и доверие сред потенциални клиенти и потребители
  • Привличане на стратегически партньори

Определете своите ключови показатели за ефективност

При определяне на ключовите показатели за ефективност се съсредоточете не върху това, което можете да измерите, а върху това, което трябва да измерите. Те трябва да са обвързани със SMART целите и да са количествени измерими. Те трябва да стимулират поведението, за да се постигнат резултати. 

SMART цел
Ключови показатели за ефективност
Познаваемост на марката
Посещаемост на сайта, последователи в социалните мрежи, регистрации за абонамент, споменавания (от клиенти и партньори)
Приходи
Дневни продажби, трафик на сайта
Конверсии
Коефициент на конверсия, коефициент на напускане на количката, тенденции в конкурентните цени
Лоялност към марката
Връщане на клиенти, промоутъри, отзиви за продукти, препоръки
Ангажираност на клиента
Харесвания, споделяния, следвания, споменавания, обратни връзки
Стратегически партньори
Нови партньорства, споменавания, обратни връзки

Изберете типа съдържание

За да определите типа съдържание, което да създадете, трябва да си отговорите на някои въпроси, свързани с целевата аудитория. От какво се нуждаят? Как продуктът или услугата, която предлагате може да реши проблема, който имат? Защо да изберат вашата марка пред останалите алтернативи?

Форматите на съдържанието са специфичните методи за представяне в рамките на даден тип съдържание. Например публикациите в блогове са тип съдържание, а блогът може да включва формати на съдържание като списъци, съвети, мисловни лидерства, ревюта на продукти и др.

За да започнете, направете одит на съдържанието, за да видите какъв вид съдържание вече намира отклик сред клиентите ви.

Може също така да искате да направите анализ на конкуренцията и да разгледате тенденциите в бранша. Това проучване може да ви помогне да разберете коя стратегия за съдържание ще работи най-добре за вашия бизнес.

Изберете канали за съдържание и дистрибутиране

Определянето на каналите и правилното дистрибутиране на съдържанието зависи от доброто познаване на аудиторията. За целта трябва да имате предвид следното:

  • Възраст
  • Пол
  • Местоположение/целева област
  • Болезнени точки
  • Цели
  • Как вашият продукт/услуга решава техните проблеми

При дистрибутиране на съдържанието трябва да си отговорим на следните въпроси:

  • Откъде получават новините си?
  • Кои сайтове посещават често? 
  • Кои социални платформи им харесват?
  • На кои платформи прекарват най-много време? 
  • Какви формати на съдържание (видео, снимки и т.н.) използват тези платформи?

Определете бюджет

След като сте наясно с типа съдържанието и каналите на разпространение, добре е да предвидите дали ще ви е необходим допълнителен бюджет за задвижването на контент кампании.

Разходи свързани с контент маркетинг могат да бъдат платени инструменти за създаване на съдържание, заплащане рекламно пространство, използване на професионални услуги за създаване на съдържание и дизайн.

Помислете за вида на съдържанието, което създавате, и за каналите, по които ще го рекламирате.

След това си задайте следните въпроси, за да определите бюджета си:

Трябва ли да закупите софтуер или технология за създаване на съдържанието (например софтуер за графичен дизайн като Adobe Photoshop, абонамент за Canva, фотоапарат за правене на висококачествени снимки и видеоклипове)?
Трябва ли да наемете маркетолози или дизайнери на съдържание (като художници, писатели, редактори, дизайнери)?
Трябва ли да плащате за рекламно пространство?
Нуждаете ли се от достъп до конкретни инструменти или ресурси за подобряване или измерване на конкретния вид съдържание?


Отбележете как отговорите ви се отразяват на бюджета ви – независимо дали става въпрос за увеличение или намаление на това, което може би вече сте предвидили.

Създайте график за публикуване на съдържание

За да сте сигурни, че постоянно създавате съдържание и го споделяте с потенциалните си клиенти, използвайте календар на социалните медии или редакционен календар на съдържанието.

Това ще помогне на екипа ви да остане в течение на цялото съдържание, което създава, както и ще ви позволи да го планирате предварително.

Създайте и разпространете съдържанието

Създайте и разпространявайте съдържанието си, за да могат членовете на аудиторията ви да го консумират – и евентуално да конвертират.

Тази стъпка е свързана с нещо повече от създаване на висококачествено съдържание. Продължавайте да се учите, за да направите съдържанието си възможно най-полезно и ангажиращо. Упражнявайте се в писането на заглавия, възползвайте се максимално от най-новите тенденции в съдържанието и изграждайте умения в медиите, които аудиторията ви предпочита.

След това оптимизирайте съдържанието си, така че да е лесно за намиране от аудиторията ви. SEO оптимизацията е полезно умение за търсене. А всяка платформа на социалните медии е уникална, така че разгледайте съветите за успех в канали като Instagram, TikTok и LinkedIn.

И накрая, популяризирайте съдържанието си по имейл, в социалните медии и др. Свързвайте се с влиятелни личности, изграждайте партньорства за съвместен маркетинг и публикувайте реклами, за да привлечете повече погледи към съдържанието си с най-добра конверсия.

Анализирайте и измерете на резултатите

Без значение колко креативно, запомнящо се или популярно е съдържанието, което създавате, накрая е важно дали са постигнати целите и ключовите показатели за ефективност.

Трите основни компонента за измерване, оценяване и оптимизиране на ефективността на вашия маркетинг чрез съдържанието включват:

  • Вземане на решение какво да се проследява
  • Проследяване, измерване и управление на данните
  • Намиране на полезни прозрения

Анализът е важен, за да се предприемат необходимите промени и подобрения за достигане на повече потребители. Този процес помага да разберете силните и слабите страни на съдържанието и цялостния успех на маркетинг стратегията ви. Ако съдържанието не е актуално, рискувате да спрете конвертирането на посетителите.

B2B контент маркетинг


Какво представлява маркетингът на съдържание B2B?

B2B контент маркетинга е практика за създаване и разпространение на съдържание с цел повишаване на осведомеността за марката, трафика, потенциалните клиенти и продажбите на компаниите от типа “бизнес за бизнес”. Често срещаните форми на B2B маркетинг чрез съдържание включват блогове, подкастинг, бюлетини по електронна поща и инфографики.

Защо маркетингът на съдържанието е важен за B2B компаниите?

Това е просто:

Маркетингът на съдържанието има ГОЛЯМА възвръщаемост на инвестициите.

И има данни, които потвърждават това. Данни от Statista показват, че 30% от маркетолозите смятат, че съдържанието има “най-висока възвръщаемост на инвестициите” от всеки канал.

Вероятно затова 91% от B2B маркетолозите използват съдържание, за да разпространяват информация за своята компания.

B2B контент маркетинг срещу B2C контент маркетинг 

Каква е разликата между маркетинга на съдържание за B2B и B2C?

Различни аудитории: При B2C компанията аудиторията ви обикновено е доста широка.

(В общи линии всеки, който може да купи вашия продукт.)

Но в B2B аудиторията на вашето съдържание е МНОГО по-фокусирана.

По-конкретно, съдържанието ви трябва да е насочено към ключови лица, вземащи решения, които работят в предприятията, които обслужвате.

Различно разпространение: Фирма, която продава вази, може да се наложи в Pinterest.

Но това вероятно не е най-добрата платформа за социални медии за бизнес B2B, който продава CRM софтуер.

Защо?

Съдържанието на B2B не се споделя толкова много в социалните мрежи.

Вместо в Twitter и Facebook B2B компаниите разпространяват съдържанието си чрез имейл маркетинг, конференции, търсене и собствени уеб сайтове.

Всъщност проучването на FocusVision установява, че 70% от клиентите на B2B консумират съдържание директно от сайта на доставчика (в сравнение с 53%, които откриват B2B съдържание в социалните мрежи).

Различни формати: B2B компаниите са склонни да разчитат на определен набор от формати на съдържание: Имейли, съдържание в блогове, уебинари, казуси и бели книги в PDF формат.

Финални думи

Ключът към успешния маркетинг е да помните, че макар и вие да харесвате всичко свързано с марката си, клиентът може да не е на същата вълна. Потребителите са пренаситени от реклами, затова много по-вероятно е да бъдат привлечени чрез информативно съдържание.

Контент маркетингът е доказал силата да достига до различни аудитории и да постига различни бизнес цели. Необходимо е периодично да анализирате и да коригирате стратегията си въз основа на измерените резултати. Само ако разглеждате маркетинга на съдържанието като цикличен и постоянно развиващ се процес, можете наистина да поддържате програмата си с максимална ефективност в дългосрочен план. 

Дайте Оценка

0 / 5 Оценка 4.91 Гласували 47

Вашата оценка:

Andreyana Kulina
Andreyana Kulina

Оставете Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *