За връзка с нас
Пловдив, България,
info@digitalmarketing.bg
Търсите бизнес партньор?
info@digitalmarketing.bg
Тел: +359 988 98 2222
Назад

Маркетинг в социалните мрежи

Съдържание Скрий
6 Как да създадете маркетинг стратегия за социалните мрежи

Социалните мрежи са основен обект на изследване за маркетолозите. Разработването на добра стратегия в дигиталния маркетинг не зависи само от посланието, но и от това кога, как и пред какви очи се лансира то. Тя изисква задълбочено предварително проучване и отлично познаване както на аудиторията, така и на типа потребители, които използват съответните платформи.

Какво е маркетинг в социалните мрежи?

Маркетингът в социалните мрежи е процесът на създаване на съдържание за платформите на социалните мрежи с цел популяризиране на вашите продукти и/или услуги. Цели се постигане на по-добра връзка с целевата ви аудитория, познаваемост на бранда и привличане на трафик към вашия бизнес. С появата на нови функции и платформи всеки ден, този вид маркетинг се е превърнал в един от основните активи на всяка стратегия.

Маркетинговите дейности в социалните мрежи са свързани със създаване и поддръжка на съответните социални профили, генериране на регулярно съдържание, управление на общността, създаване на дискусии, опознаване на поведението и интересите на аудиторията, изграждане на почитатели на марката и др.

Каква част от хората се информират от социалните мрежи?

58,4% от населението на света използва социални мрежи и за голяма част от тях те са основен източник на информация. Средната дневна продължителност на използване на мрежите е 2 часа и 27 минути (януари 2022 г.).

Ръстът на потребителите на социални мрежи продължава с двуцифрен темп от 10,1% през последните 12 месеца. Данни сочат, че 424 милиона потребители са започнали своето пътешествие в социалните платформи през изминалата година, което се равнява на средно повече от 1 милион нови потребители на ден, или приблизително 13½ нови потребители всяка секунда.

Видове социални мрежи

Facebook

Фейсбук е една от най-широко разпространените платформи за социални мрежи. Разполага с 2 449 милиона потребители. Ако таргетирате правилната аудитория, Фейсбук може да спомогне за споделяне на новини свързани с бизнеса ви, по-голяма разпознаваемост на бранда и на логото на вашата компания. От съществено значение за успеха на социалните ви кампании са взаимодействията с вашите последователи. Може да напомняте за вашето присъствие чрез актуализации на статуса, новини, лайф видеа и други. Основно предимство е наличния инструмент за анализ. Чрез който компаниите могат да преглеждат седмични отчети с подробна информация за новите фенове, броя на взаимодействията и видовете действия, предприети на техните страници. Освен това има възможност за създаване на персонализирани раздели. С профила във Фейсбук могат да се свързват други платформи, като Twitter или блог.

Друга известна социална мрежа е Instagram. Процентът на ангажираност е с 58% по-висок от този на Facebook и с 2000% по-висок от този на Twitter през 2016 г. Instagram притежава огромна потребителска база. Потребителите са над 1 милиард

и до голяма степен са млади хора. Платформата е успяла да интегрира опциите за снимки и видео по лесен и привлекателен за потребителя начин. Сториата също кара потребителите да споделят ежедневно съдържание от ежедневието си с всички свои последователи. Бизнесът забелязва  тези тенденции и използва публикациите за продажба за своите продукти или услуги. Instagram е идеална платформа за марки с продукти, които са визуално привлекателни и лесно се включват във визуални медии. Тя е и най-предпочитаната платформа за инфлуенсър маркетинг кампании.

YouTube

Платформата за видео маркетинг YouTube е втората най-използвана социална мрежа. Това се дължи най-вече на големия ѝ капацитет за взаимодействие с други мрежи и на бума на влиятелни личности или ютубъри. Освен това е една от най-бързо растящите по брой потребители и е една от най-одобряваните, заедно с Instagram и Spotify. Той е предпочитан от най-младите потребители, които консумират най-много аудиовизуално съдържание. 43% от потребителите на възраст между 16 и 23 години следват поне един влиятелен човек в YouTube. Понастоящем платформата има 2 милиарда потребители и един милиард часа видео на ден.

Twitter

Въпреки че Twitter остава една от мрежите с най-много споменавания, нейната осведоменост намаляла в последните години. Те я мрежата с най-висок процент на напускане. Само през последните четири месеца тя е загубила 3,1% от своята общност, която наброява 339,6 милиона потребители. Платформата се опитва да се преоткрие, като увеличи ограничението на символите до 280. Добави възможност и за публикуване на сторита, подобни на тези в Instagram. Но интересът към Twitter остава малък. Въпреки това той продължава да бъде забележителна арена за взаимодействие и обмен на мнения по актуални въпроси и тенденции.

TikTok

TikTok е една от най-актуалните социални мрежи в момента. Използва се като приложение за създаване и споделяне на кратки видеоклипове. Това, което го прави толкова привлекателен в сравнение с останалите, е, че почти всеки може да създава съдържание благодарение на неговата простота. TikTok позволява на потребителите да създават и споделят забавни видео клипове, докато пеят, танцуват или правят липсинг на любима песен. В момента тази социална мрежа има 800 милиона активни потребители в цял свят. Интересно е, че 150 милиона потребители на TikTok са в Китай, които използват предимно адаптираната към цензурата версия на приложението, наречена Douyin.От друга страна, TikTok обхваща много млада аудитория. Четиридесет и един процента от потребителите са на възраст между 16 и 24 години.

LinkedIn

За разлика от последните мрежи, LinkedIn не е толкова добре позната сред по-младите хора, но не е и сред приоритетите им. Социалната мрежа LinkedIn се стреми към по-професионален профил. LinkedIn е социална платформа, в която професионалистите могат да създават контакти, да търсят работа, да се регистрират като фрийлансъри и да публикуват статии. В световен мащаб LinkedIn има повече от 610 милиона потребители, въпреки че само 303 милиона са активни потребители. Що се отнася до профила на потребителите, възрастовият диапазон, в който се намират повечето потребители, е между 35 и 54 години. Тясно следвана от възрастовата група 25-34 години. Повече от 46 милиона регистрирани потребители на LinkedIn са студенти и наскоро завършили студенти.

Pinterest

Pinterest е място за споделяне на снимки, инфографики, видеоклипове и всичко друго, което ви интересува в интернет. Много хора го използват като каталог с идеи заради персонализирания му формат, който ви помага да организирате, архивирате и споделяте своите пинове по теми, хобита и т.н. Pinterest също е социална мрежа. Потребителите взаимодействат помежду си, като се следват един друг и харесват и коментират изображения, подобно на Facebook или Instagram. Има опция за запазване на чужди изображения на своите табла и изпращане на лични съобщения на хора, с които споделяте общи интереси. Pinterest е една от най-неизвестните социални мрежи и привлича най-малко внимание на Запад. Въпреки това тя има 322 милиона активни потребители месечно в световен мащаб – число, близо до 339-те милиона в Twitter. 

Clubhouse

Clubhouse направи силно впечатление още с навлизането си в света на социалните мрежи през 2020 г. Платформата, предназначена само за аудио, позволява на хората да започват интересни разговори с последователи, както и с непознати, и да изграждат общност. Платформата също така набра популярност заради настройката си само за покани, когато беше в процес на бета тестване. Днес платформата е отворена за всички в световен мащаб и за устройства с IOS и Android. Друго голямо предимство на тази платформа е, че тя работи добре както за B2B, така и за B2C бизнеси. Използва аудио, което през последните години направи огромно завръщане.

Роля на социалните мрежи като средство за маркетинг

В днешно време всички – от собствениците на малък бизнес до някои от най-големите компании в света – използват социалните мрежи, за да разпространяват информация за своите марки, продукти и услуги.

Независимо дали става въпрос за Twitter, Instagram или Facebook, компаниите използват тези инструменти, за да съчетаят технологиите и социалното взаимодействие с използването на съдържание, изображения и видео. Социалните мрежи дават възможност на маркетолозите да общуват с колеги, клиенти и потенциални потребители. Те персонализират вашата марка и ви помагат да разпространявате посланието си по непринуден и разговорен начин.

Недостатъкът на социалните мрежи, ако може да се нарече така, е, че те трябва да бъдат част от ежедневието ви, за да запазят темпото и вниманието, от които се нуждаете, за да бъдат успешни.

Ползи за бизнеса

Повишена познаваемост на бранда

Тъй като почти половината от света използва платформи за социални мрежи, те са естествено място за достигане до нови и (силно сегментирани) потенциални клиенти.

Смятате ли, че хората се свързват само с марки, които вече познават, в социалните мрежи? Имайте предвид, че 60% от потребителите на Instagram твърдят, че откриват нови продукти в платформата.

Увеличаване на уеб трафика

Публикации и рекламни кампании в социалните мрежи са ключови начини за привличане на трафик към уеб сайта ви. Споделянето на качествено съдържание от вашия блог или уеб сайт в социалните канали е чудесен начин да привлечете читатели веднага след като публикувате нова публикация.

Генериране на потенциални клиенти

Социалните мрежи предоставят на потенциалните клиенти лесен – и неангажиращ – начин да изразят интерес към вашия бизнес и вашите продукти. Генерирането на потенциални клиенти е толкова важно предимство на социалните мрежи за бизнеса, че много социални платформи предлагат рекламни формати, предназначени специално за събиране на потенциални клиенти.

Управление на репутацията 

Клиентите ви вече говорят за вас в онлайн пространството, независимо дали сте там, за да отговорите на коментарите им, или не. Голямото предимство на социалните мрежи е, че ако вие и вашият екип сте винаги наясно със случващото се там, можете да идентифицирате важните публикации за вашия бранд. Важно е да реагирате своевременно, да подчертаете положителното и да се справите с отрицателното, преди то да се превърне в по-голям проблем.

Взаимодействие с клиенти и аудитория

Социалните мрежи дават възможност да взаимодействате директно с вашите клиенти и фенове, а те могат да взаимодействат директно с вашия бранд. За разлика от традиционните медии, които предлагат само еднопосочна комуникация, социалните мрежи са двупосочни. Ако искате да се ангажирате и да взаимодействате с клиентите и  вашите последователи, трябва да започнете от себе си. Бъдете активни и отговаряйте на коментари и въпроси в собствените си публикации в социалните мрежи по подходящ за вашата марка начин.

В крак с конкурентите 

Също така е важно да знаете какво казват хората за вашите конкуренти. Например проследяването на споменаванията на вашите конкуренти може да разкрие слабости в техните продукти, които можете да отстраните, и да спечелите нови клиенти в този процес. Защо не да научите и за добра практика, която вие все още не използвате, но бихте могли успешно да интегрирате. Правилният анализ на конкурентите ще ви даде ценна информация, която ще помогне за развитието на вашия бизнес.

Как да създадете маркетинг стратегия за социалните мрежи

Изберете цели, които са в съответствие с бизнес целите

Определете S.M.A.R.T. целите си

Първата стъпка към създаването на печеливша стратегия за социалните мрежи е да се определят ясни цели и задачи. Без цели няма как да измерите успеха и възвръщаемостта на инвестициите (ROI).

Всяка от вашите маркетингови цели в социалните мрежи трябва да бъде SMART: конкретна, измерима, постижима, релевантна и обвързана със срокове.

Проследете значими показатели

Показатели като брой последователи и харесвания са лесни за проследяване, но е трудно да се докаже тяхната реална стойност. Вместо това се фокусирайте върху неща като ангажираност, брой кликвания и конверсии.

Възможно е да искате да проследявате различни цели за различните мрежи на социалните мрежи или дори различни начини на използване на всяка мрежа.

Например, ако използвате LinkedIn, за да насочвате трафик към уеб сайта си, ще измервате броя на кликванията. Ако Instagram е за популяризиране на марката, може да проследите броя на прегледите на Instagram Story. А ако рекламирате във Facebook, разходите за кликване (CPC) са често срещан показател за успех.

Целите на социалните мрежи трябва да съответстват на общите ви маркетингови цели. Това улеснява показването на стойността на работата ви.

Научете всичко възможно за аудиторията си

Опознайте своите фенове, последователи и клиенти като реални хора с реални желания и нужди и ще знаете как да ги насочите и ангажирате в социалните мрежи.

Когато става въпрос за идеалния ви клиент, трябва да знаете неща като:

Възраст
Местоположение
Среден доход
Типична длъжност или индустрия
Интереси
и т.н.

Анализите на социалните мрежи могат да предоставят и много ценна информация за това кои са вашите последователи, къде живеят и как взаимодействат с вашата марка в социалните мрежи. Тези данни ви позволяват да усъвършенствате стратегията си и да насочите аудиторията си по-добре.

Опознайте конкуренцията си

Има вероятност конкурентите ви вече да използват социални мрежи, а това означава, че можете да се поучите от това, което правят.

Извършете анализ на конкуренцията

Анализът на конкуренцията ви позволява да разберете кои са конкурентите и какво правят добре (и какво не толкова добре). Ще получите добра представа за това какво се очаква във вашия бранш, което ще ви помогне да си поставите собствени цели в областта на социалните мрежи.

Също така ще ви помогне да забележите възможностите.

Може би някой от вашите конкуренти доминира във Facebook, например, но не полага много усилия в Twitter или Instagram. Може би ще искате да се съсредоточите върху платформите на социалните мрежи, в които аудиторията ви е недостатъчно обслужвана, вместо да се опитвате да спечелите фенове от доминиращ играч.

Използвайте слушане в социалните мрежи

Слушането в социалните мрежи е друг начин да следите конкурентите си.

Извършвайте търсене на името на компанията на конкуренцията, акаунтите и други подходящи ключови думи в социалните мрежи. Разберете какво споделят те и какво казват другите хора за тях. Ако използват инфлуенсър маркетинг, колко ангажираност им носят тези кампании?

Докато следите, може да забележите промени в начина, по който вашите конкуренти и лидери в бранша използват социалните мрежи. Може да се натъкнете на нови, вълнуващи тенденции. Може дори да забележите специфично социално съдържание или кампания, които наистина са успешни – или напълно провалени.

Извършвайте одит на социалните мрежи

Ако вече използвате социалните мрежи, направете равносметка на досегашните си усилия. Задайте си следните въпроси:

Какво работи и какво не?
Кой се ангажира с вас?
Кои са най-ценните ви партньорства?
Кои мрежи използва вашата целева аудитория?
Как изглежда присъствието ви в социалните мрежи в сравнение с конкуренцията?

След като съберете тази информация, ще бъдете готови да започнете да мислите за начини за подобряване.

Вашият одит трябва да ви даде ясна представа за това каква е целта на всеки от вашите социални акаунти. Ако целта на даден акаунт не е ясна, помислете дали си струва да го запазите.

За да ви помогнем да вземете решение, задайте си следните въпроси:

Тук ли е моята аудитория?
Ако е така, как те използват тази платформа?
Мога ли да използвам този акаунт, за да помогна за постигането на целите си?
Задаването на тези трудни въпроси ще поддържа стратегията ви за социалните мрежи фокусирана.

Създаване на акаунти и подобряване на профилите

Вземане на решение кои мрежи да използвате

Докато решавате кои социални мрежи да използвате, трябва да определите и стратегията си за всяка от тях.

Професионален съвет: Напишете декларация за мисията на всяка мрежа. Декларация от едно изречение, която да ви държи фокусирани върху конкретна цел.

Пример: “Ще използваме Twitter за поддръжка на клиенти, за да намалим обема на имейлите и обажданията.”

Или: “Ще използваме LinkedIn за популяризиране и споделяне на фирмената ни култура, за да помогнем с набирането на персонал и застъпничеството за служителите.”

Още един: “Ще използваме Instagram, за да подчертаем новите продукти и да препубликуваме качествено съдържание от влиятелни личности.”

Ако не можете да създадете солидна формулировка на мисията за даден канал на социалните мрежи, може би трябва да се запитате дали си заслужава да го използвате.

Важно: Докато по-големите предприятия могат да се справят и се справят с всяка платформа, малките предприятия може да не са в състояние да го направят – и това е нормално! Приоритизирайте социалните платформи, които ще окажат най-голямо влияние върху бизнеса ви, и се уверете, че маркетинговият ви екип разполага с ресурсите да се справи със съдържанието за тези мрежи.

Настройте профилите си

След като решите върху кои мрежи да се съсредоточите, е време да създадете профилите си. Или да подобрите съществуващите, така че да съответстват на стратегията ви.

1. Не забравяйте да попълните всички полета на профила
2. Включете ключови думи, които хората биха използвали, за да търсят вашия бизнес
3. Използвайте последователно брандиране (лога, изображения и т.н.) в различните мрежи, така че профилите ви да са лесно разпознаваеми

Професионален съвет: Използвайте висококачествени изображения, които отговарят на препоръчителните размери за всяка мрежа. За бърза справка вижте нашата винаги актуална справка за размера на изображенията в социалните мрежи.

Създаване на календар за съдържание в социалните мрежи

Споделянето на отлично съдържание е от съществено значение, разбира се, но също толкова важно е да имате план за това кога ще споделяте съдържание, за да постигнете максимален ефект.

Календарът на съдържанието в социалните мрежи трябва да отчита и времето, което прекарвате във взаимодействие с аудиторията (въпреки че трябва да предвидите и спонтанно взаимодействие).

Определете графика си за публикуване


Вашият календар за съдържание в социалните мрежи съдържа списък с датите и часовете, в които ще публикувате видовете съдържание във всеки канал. Това е идеалното място за планиране на всички ваши дейности в социалните мрежи – от изображения, споделяне на връзки и повторно споделяне на съдържание, генерирано от потребителите, до публикации в блогове и видеоклипове. Тя включва както ежедневните ви публикации, така и съдържанието за кампании в социалните мрежи.

Календарът ви гарантира също така, че публикациите ви са разпределени правилно и се публикуват в най-подходящото време за публикуване.

Професионален съвет: Можете да планирате целия си календар за съдържание и да получите препоръчано най-добро време за публикуване във всяка мрежа въз основа на данни за степента на ангажираност, импресиите или кликванията върху връзки.

Определяне на правилния микс от съдържание

Уверете се, че стратегията и календарът ви за съдържание отразяват мисията, която сте определили за всеки социален профил, така че всичко, което публикувате, да работи в подкрепа на бизнес целите ви.

Може да решите, че:

50% от съдържанието ще насочи трафика обратно към вашия уеб сайт
25 % от съдържанието ще бъде подбрано от други източници
20 % от съдържанието ще подкрепи целите за генериране на потенциални клиенти (регистрация в бюлетин, изтегляне на електронни книги и др.)
5 % от съдържанието ще бъде посветено на фирмената ви култура


Поставянето на тези различни типове публикации в календара на съдържанието ви ще гарантира, че поддържате правилната комбинация.

Ако започвате от нулата и не сте сигурни какви типове съдържание да публикувате, опитайте правилото 80-20:

80% от публикациите ви трябва да информират, образоват или забавляват аудиторията ви.
20% могат да популяризират директно вашата марка.

Не публикувайте твърде много или твърде малко

Ако започвате маркетингова стратегия в социалните мрежи от нулата, може би все още не сте разбрали колко често да публикувате във всяка мрежа, за да постигнете максимална ангажираност.

Ако публикувате твърде често, рискувате да изнервите аудиторията си. Ако пък публикувате твърде малко, рискувате да изглеждате така, сякаш не си струва да ви следват.

Започнете с тези препоръки за честота на публикуване:

Instagram (канал): 3-7 пъти седмично
Facebook: 1-2 пъти на ден
Twitter: 1-5 пъти на ден
LinkedIn: 1-5 пъти на ден

Професионален съвет: След като планирате календара си за съдържание в социалните мрежи, използвайте инструмент за планиране, за да подготвяте съобщенията предварително, вместо да ги актуализирате постоянно през деня.

Създаване на завладяващо съдържание

Съдържанието ви трябва да е съобразено с целта на всяка мрежа. Целта е да покажете на другите заинтересовани страни (ако е приложимо) какъв вид съдържание могат да очакват да видят във всяка мрежа.

В идеалния случай ще генерирате типове съдържание, които са подходящи както за мрежата, така и за целта, която сте си поставили за тази мрежа.

Например не бихте искали да губите време в публикуване на туитове за осведоменост за марката, ако сте определили Twitter предимно за поддръжка на клиенти. И не бихте искали да публикувате супер полирани корпоративни видео реклами в TikTok, тъй като потребителите очакват да видят кратки, неполирани видеоклипове в тази платформа.

Може да се наложи известно тестване с течение на времето, за да разберете кой тип съдържание работи най-добре в кой тип мрежа, така че се подгответе да актуализирате този раздел често.

Проследяване на ефективността и извършване на корекции

Маркетинговата ви стратегия за социалните мрежи е изключително важен документ за вашия бизнес и не можете да предполагате, че ще се справите с него от първия път. Когато започнете да прилагате плана си и да проследявате резултатите, може да откриете, че някои стратегии не работят толкова добре, колкото сте очаквали, докато други работят дори по-добре от очакваното.

Прегледайте показателите за ефективност

В допълнение към анализите в рамките на всяка социална мрежа (вж. стъпка 2) можете да използвате UTM параметри, за да проследявате посетителите в социалните мрежи, докато преминават през уебсайта ви, така че да можете да видите точно кои публикации в социалните мрежи водят до най-голям трафик към уебсайта ви.

Преоценка, тестване и повторение 

След като тези данни започнат да постъпват, използвайте ги, за да преоценявате редовно стратегията си. Можете също така да използвате тази информация, за да тествате различни публикации, кампании за социален маркетинг и стратегии една спрямо друга. Постоянното тестване ви позволява да разберете какво работи и какво не, така че да можете да усъвършенствате стратегията си за маркетинг в социалните мрежи в реално време.

Ще искате да проверявате ефективността на всичките си канали поне веднъж седмично и да се запознаете с основите на отчитането в социалните мрежи, за да можете да проследявате растежа си във времето.

Професионален съвет: Ако използвате Hootsuite, можете да прегледате представянето на всичките си публикации във всяка мрежа на едно място. След като се научите да проверявате анализите си, може дори да искате да персонализирате различни отчети, за да шо

Заключение

Социалните мрежи се утвърдиха като още едно средство за комуникация и сближаване между потребителите. Те са един от основните стратегически инструменти за дигитален маркетинг. Присъствието на бизнеса в тези мрежи открива нов канал за взаимодействие с потенциални и настоящи клиенти. Те дават възможност за търсене и на нови пазарни ниши. Правилното управление и стратегии в тази насока водят до по-добра разпознаваемост на бранда, увеличение на приходите и много конкурентни предимства пред фирмите, които все още са “офлайн”.

Дайте Оценка

0 / 5 Оценка 5 Гласували 130

Вашата оценка:

Andreyana Kulina
Andreyana Kulina

Оставете Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *