За връзка с нас
Пловдив, България,
info@digitalmarketing.bg
Търсите бизнес партньор?
info@digitalmarketing.bg
Тел: +359 988 98 2222
Назад

Маркетинг в социалните мрежи

Социалните мрежи са основен обект на изследване за маркетолозите. Разработването на добра стратегия в дигиталния маркетинг не зависи само от посланието, но и от това кога, как и пред какви очи се лансира то. Тя изисква задълбочено предварително проучване и отлично познаване както на аудиторията, така и на типа потребители, които използват съответните платформи.

Какво е маркетинг в социалните мрежи?

Маркетингът в социалните мрежи е процесът на създаване на съдържание за платформите на социалните мрежи с цел популяризиране на вашите продукти и/или услуги. Цели се постигане на по-добра връзка с целевата ви аудитория, познаваемост на бранда и привличане на трафик към вашия бизнес. С появата на нови функции и платформи всеки ден, този вид маркетинг се е превърнал в един от основните активи на всяка стратегия.

Маркетинговите дейности в социалните мрежи са свързани със създаване и поддръжка на съответните социални профили, генериране на регулярно съдържание, управление на общността, създаване на дискусии, опознаване на поведението и интересите на аудиторията, изграждане на почитатели на марката и др.

Каква част от хората се информират от социалните мрежи?

58,4% от населението на света използва социални мрежи и за голяма част от тях те са основен източник на информация. Средната дневна продължителност на използване на мрежите е 2 часа и 27 минути (януари 2022 г.).

Ръстът на потребителите на социални мрежи продължава с двуцифрен темп от 10,1% през последните 12 месеца. Данни сочат, че 424 милиона потребители са започнали своето пътешествие в социалните платформи през изминалата година, което се равнява на средно повече от 1 милион нови потребители на ден, или приблизително 13½ нови потребители всяка секунда.

Видове социални мрежи

Facebook

Фейсбук е една от най-широко разпространените платформи за социални мрежи. Разполага с 2 449 милиона потребители. Ако таргетирате правилната аудитория, Фейсбук може да спомогне за споделяне на новини свързани с бизнеса ви, по-голяма разпознаваемост на бранда и на логото на вашата компания. От съществено значение за успеха на социалните ви кампании са взаимодействията с вашите последователи. Може да напомняте за вашето присъствие чрез актуализации на статуса, новини, лайф видеа и други. Основно предимство е наличния инструмент за анализ. Чрез който компаниите могат да преглеждат седмични отчети с подробна информация за новите фенове, броя на взаимодействията и видовете действия, предприети на техните страници. Освен това има възможност за създаване на персонализирани раздели. С профила във Фейсбук могат да се свързват други платформи, като Twitter или блог.

Друга известна социална мрежа е Instagram. Процентът на ангажираност е с 58% по-висок от този на Facebook и с 2000% по-висок от този на Twitter през 2016 г. Instagram притежава огромна потребителска база. Потребителите са над 1 милиард

и до голяма степен са млади хора. Платформата е успяла да интегрира опциите за снимки и видео по лесен и привлекателен за потребителя начин. Сториата също кара потребителите да споделят ежедневно съдържание от ежедневието си с всички свои последователи. Бизнесът забелязва  тези тенденции и използва публикациите за продажба за своите продукти или услуги. Instagram е идеална платформа за марки с продукти, които са визуално привлекателни и лесно се включват във визуални медии. Тя е и най-предпочитаната платформа за инфлуенсър маркетинг кампании.

YouTube

Платформата за видео клипове YouTube е втората най-използвана социална мрежа. Това се дължи най-вече на големия ѝ капацитет за взаимодействие с други мрежи и на бума на влиятелни личности или ютубъри. Освен това е една от най-бързо растящите по брой потребители и е една от най-одобряваните, заедно с Instagram и Spotify. Той е предпочитан от най-младите потребители, които консумират най-много аудиовизуално съдържание. 43% от потребителите на възраст между 16 и 23 години следват поне един влиятелен човек в YouTube. Понастоящем платформата има 2 милиарда потребители и един милиард часа видео на ден.

Twitter

Въпреки че Twitter остава една от мрежите с най-много споменавания, нейната осведоменост намаляла в последните години. Те я мрежата с най-висок процент на напускане. Само през последните четири месеца тя е загубила 3,1% от своята общност, която наброява 339,6 милиона потребители. Платформата се опитва да се преоткрие, като увеличи ограничението на символите до 280. Добави възможност и за публикуване на сторита, подобни на тези в Instagram. Но интересът към Twitter остава малък. Въпреки това той продължава да бъде забележителна арена за взаимодействие и обмен на мнения по актуални въпроси и тенденции.

TikTok

TikTok е една от най-актуалните социални мрежи в момента. Използва се като приложение за създаване и споделяне на кратки видеоклипове. Това, което го прави толкова привлекателен в сравнение с останалите, е, че почти всеки може да създава съдържание благодарение на неговата простота. TikTok позволява на потребителите да създават и споделят забавни видео клипове, докато пеят, танцуват или правят липсинг на любима песен. В момента тази социална мрежа има 800 милиона активни потребители в цял свят. Интересно е, че 150 милиона потребители на TikTok са в Китай, които използват предимно адаптираната към цензурата версия на приложението, наречена Douyin.От друга страна, TikTok обхваща много млада аудитория. Четиридесет и един процента от потребителите са на възраст между 16 и 24 години.

LinkedIn

За разлика от последните мрежи, LinkedIn не е толкова добре позната сред по-младите хора, но не е и сред приоритетите им. Социалната мрежа LinkedIn се стреми към по-професионален профил. LinkedIn е социална платформа, в която професионалистите могат да създават контакти, да търсят работа, да се регистрират като фрийлансъри и да публикуват статии. В световен мащаб LinkedIn има повече от 610 милиона потребители, въпреки че само 303 милиона са активни потребители. Що се отнася до профила на потребителите, възрастовият диапазон, в който се намират повечето потребители, е между 35 и 54 години. Тясно следвана от възрастовата група 25-34 години. Повече от 46 милиона регистрирани потребители на LinkedIn са студенти и наскоро завършили студенти.

Pinterest

Pinterest е място за споделяне на снимки, инфографики, видеоклипове и всичко друго, което ви интересува в интернет. Много хора го използват като каталог с идеи заради персонализирания му формат, който ви помага да организирате, архивирате и споделяте своите пинове по теми, хобита и т.н. Pinterest също е социална мрежа. Потребителите взаимодействат помежду си, като се следват един друг и харесват и коментират изображения, подобно на Facebook или Instagram. Има опция за запазване на чужди изображения на своите табла и изпращане на лични съобщения на хора, с които споделяте общи интереси. Pinterest е една от най-неизвестните социални мрежи и привлича най-малко внимание на Запад. Въпреки това тя има 322 милиона активни потребители месечно в световен мащаб – число, близо до 339-те милиона в Twitter. 

Clubhouse

Clubhouse направи силно впечатление още с навлизането си в света на социалните мрежи през 2020 г. Платформата, предназначена само за аудио, позволява на хората да започват интересни разговори с последователи, както и с непознати, и да изграждат общност. Платформата също така набра популярност заради настройката си само за покани, когато беше в процес на бета тестване. Днес платформата е отворена за всички в световен мащаб и за устройства с IOS и Android. Друго голямо предимство на тази платформа е, че тя работи добре както за B2B, така и за B2C бизнеси. Използва аудио, което през последните години направи огромно завръщане.

Роля на социалните мрежи като средство за маркетинг

В днешно време всички – от собствениците на малък бизнес до някои от най-големите компании в света – използват социалните мрежи, за да разпространяват информация за своите марки, продукти и услуги.

Независимо дали става въпрос за Twitter, Instagram или Facebook, компаниите използват тези инструменти, за да съчетаят технологиите и социалното взаимодействие с използването на съдържание, изображения и видео. Социалните мрежи дават възможност на маркетолозите да общуват с колеги, клиенти и потенциални потребители. Те персонализират вашата марка и ви помагат да разпространявате посланието си по непринуден и разговорен начин.

Недостатъкът на социалните мрежи, ако може да се нарече така, е, че те трябва да бъдат част от ежедневието ви, за да запазят темпото и вниманието, от които се нуждаете, за да бъдат успешни.

Ползи за бизнеса

Повишена познаваемост на бранда

Тъй като почти половината от света използва платформи за социални мрежи, те са естествено място за достигане до нови и (силно сегментирани) потенциални клиенти.

Смятате ли, че хората се свързват само с марки, които вече познават, в социалните мрежи? Имайте предвид, че 60% от потребителите на Instagram твърдят, че откриват нови продукти в платформата.

Увеличаване на уеб трафика

Публикации и рекламни кампании в социалните мрежи са ключови начини за привличане на трафик към уеб сайта ви. Споделянето на качествено съдържание от вашия блог или уеб сайт в социалните канали е чудесен начин да привлечете читатели веднага след като публикувате нова публикация.

Генериране на потенциални клиенти

Социалните мрежи предоставят на потенциалните клиенти лесен – и неангажиращ – начин да изразят интерес към вашия бизнес и вашите продукти. Генерирането на потенциални клиенти е толкова важно предимство на социалните мрежи за бизнеса, че много социални платформи предлагат рекламни формати, предназначени специално за събиране на потенциални клиенти.

Управление на репутацията 

Клиентите ви вече говорят за вас в онлайн пространството, независимо дали сте там, за да отговорите на коментарите им, или не. Голямото предимство на социалните мрежи е, че ако вие и вашият екип сте винаги наясно със случващото се там, можете да идентифицирате важните публикации за вашия бранд. Важно е да реагирате своевременно, да подчертаете положителното и да се справите с отрицателното, преди то да се превърне в по-голям проблем.

Взаимодействие с клиенти и аудитория

Социалните мрежи дават възможност да взаимодействате директно с вашите клиенти и фенове, а те могат да взаимодействат директно с вашия бранд. За разлика от традиционните медии, които предлагат само еднопосочна комуникация, социалните мрежи са двупосочни. Ако искате да се ангажирате и да взаимодействате с клиентите и  вашите последователи, трябва да започнете от себе си. Бъдете активни и отговаряйте на коментари и въпроси в собствените си публикации в социалните мрежи по подходящ за вашата марка начин.

В крак с конкурентите 

Също така е важно да знаете какво казват хората за вашите конкуренти. Например проследяването на споменаванията на вашите конкуренти може да разкрие слабости в техните продукти, които можете да отстраните, и да спечелите нови клиенти в този процес. Защо не да научите и за добра практика, която вие все още не използвате, но бихте могли успешно да интегрирате. Правилният анализ на конкурентите ще ви даде ценна информация, която ще помогне за развитието на вашия бизнес.

Маркетинг стратегии и управление социалните мрежи

За да започнете да планирате маркетингова стратегия в социалните мрежи,  на първо място трябва да определите целите си. Каквито и да са специфичните ви цели, важно е да имате отличителен елемент, за да се позиционирате като еталон в съзнанието на потребителите. Ако нямате конкретни цели, ще бъде много трудно да измерите успеха и възвръщаемостта на инвестициите в отчетите си. 

Представете съдържанието си в нови и различни формати

Всички знаем, че изображенията и видеоклиповете предизвикват повече взаимодействия, отколкото публикациите с текст. Знаем също, че “сторитата” завладяват потребителите в социалните мрежи. Ако искате да бъдете актуални и интересни за аудиторията, трябва да излезете от зоната на комфорт и да бъдете крача напред. Използвайте нови видове медии като 360º видеоклипове, снимки в реално време, виртуална реалност и IGTV. 

Използвайте подобни аудитории в маркетинговите си стратегии

Инструментът “Подобни аудитории” е чудесен съюзник за намиране на нови клиенти. Платформата се базира на характеристиките на целевата ви аудитория (клиентите, с които вече сте взаимодействали). Тя помага за намиране на нови потенциални клиенти, интегрирането им във вашата фуния за продажби и по този начин подобрява ефективността на рекламите ви. Например сходните аудитории във Facebook се основават на различни целеви аудитории (или начални аудитории) в зависимост от целта, която искате да постигнете. Например, ако целта ви е да увеличите продажбите си, Facebook ще се насочи към клиентите, които са посетили най-много вашия уебсайт.

За да извлечете ценна информация от тази практика, трябва да тествате с различни аудитории и да измервате ефективността им. 

A/B тестване за оптимизиране на съдържанието и маркетинговите ви стратегии

A/B тестването е изключително ценен инструмент за изследване. С него можете да тествате малки варианти на рекламното си съдържание, за да определите кое е най-ефективно за целевата ви аудитория. Например: предстои ви да пуснете нов продукт и планирате кампанията. Въпреки това не сте сигурни дали видео реклама или фото реклама е най-подходяща за вашата аудитория. Или пък имате две описания към изображението си и не знаете кое да използвате. A/B тестът ви позволява да тествате два различни вида реклами. Така може да измерите резултатите по променливи, за да разберете кой формат води до повече взаимодействия с клиентите ви.

Заключение

Социалните мрежи се утвърдиха като още едно средство за комуникация и сближаване между потребителите. Те са един от основните стратегически инструменти за дигитален маркетинг. Присъствието на бизнеса в тези мрежи открива нов канал за взаимодействие с потенциални и настоящи клиенти. Те дават възможност за търсене и на нови пазарни ниши. Правилното управление и стратегии в тази насока водят до по-добра разпознаваемост на бранда, увеличение на приходите и много конкурентни предимства пред фирмите, които все още са “офлайн”.

Оценете Статията

0 / 5 5 Гласували 2

Вашата оценка:

Andreyana Kulina
Andreyana Kulina

Оставете Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.